
Prajem pekný deň, chcem vás poprosiť o radu. Kontaktovala ma pracovníčka poisťovne ohľadom úrazového poistenia. Ponuka ma zaujala, pretože pracujem v sklade. Keď mi však volala viac krát za deň, prestal som mať záujem a ponuku som odmietol. Napriek tomu mi z poisťovne prišiel list, aby som zaplatil dlžné poistné. Môžem sa spýtať čo s tým? Ako pokračovať ďalej? Anonym
Stáva sa to častejšie, než by ste si mysleli. Zavolá vám niekto s ponukou poistenia. Vypočujete si ju, možno chvíľu zvažujete, ale nakoniec ponuku slušne odmietnete. Neskôr vám však príde list alebo e-mail s výzvou na zaplatenie dlžného poistného za poistenie, o ktoré ste nemali záujem.
Ako je to možné? Čo môžete robiť?
1) Overte si, či bola zmluva skutočne uzavretá
- Vyžiadajte si od poisťovne kópiu zmluvy alebo dôkaz o vašom súhlase.
- Skontrolujte, či ste nedostali nejaký dokument na podpis alebo potvrdzujúcu SMS správu, ktorú ste omylom odsúhlasili.
- Porozmýšľajte, či ste náhodou cez telefón nevyjadrili súhlas s uzatvorením poistenia, napríklad slovami „áno“ alebo „mám záujem“.
2) Podajte reklamáciu
- Ak ste si istí, že ste žiaden súhlas na uzatvorenie zmluvy nedali, pošlite poisťovni reklamáciu.
- Uveďte, že poistenie ste neuzavreli a žiadajte vysvetlenie, prečo vám prišla výzva na úhradu poistného.
- Požiadajte o zrušenie poistnej zmluvy aj akejkoľvek pohľadávky.
Odporúčam, aby ste s poisťovňou komunikovali písomne e-mailom alebo doporučeným listom, aby ste mali dôkaz, že ste vec riešili.
3) Poistnú zmluvu vypovedajte
- Ak ste náhodou niečo odsúhlasili, podľa zákona pri zmluvách uzatvorených na diaľku máte právo od zmluvy odstúpiť do 14 dní od jej uzatvorenia.
- V ostatných prípadoch je lehota na odstúpenie do 30 dní.
Odstúpenie od zmluvy zašlite poisťovni písomne a vyžiadajte si potvrdenie o jej zrušení.
4) Poistné neplaťte
- Neplaťte poistné, kým vám poisťovňa nevysvetlí, na základe čoho vám poistenie aktivovala.
- Môže sa stať, že zmluva nadobudla platnosť zaplatením prvého poistného, ktoré mohol uhradiť niekto iný, napríklad finančný agent, čo je v rozpore so zákonom o finančnom sprostredkovaní, čo môže mať právne následky alebo sankcie.
5) Podajte sťažnosť na NBS
- Ak s postupom poisťovne nebudete súhlasiť, alebo by vás nútila zaplatiť za zmluvu, o ktorú nemáte záujem, obráťte sa so sťažnosťou na Národnú banku Slovenska (NBS).
Nepredpokladám, že by ste v poisťovni nepochodili, pretože takéto prípady riešia veľmi rýchlo a radšej poistnú zmluvu zrušia, než by riskovali sankcie alebo postihy zo strany NBS.
Prajem vám pekný deň a život v istote. 👍