
Pri uzatváraní životného poistenia vás poisťovňa môže požiadať o vyplnenie zdravotného dotazníka alebo vyhlásenia o zdravotnom stave. Dotazník slúži na to, aby poisťovňa získala predstavu o vašom aktuálnom zdravotnom stave. Pomáha jej to určiť riziká spojené s vaším poistením, na základe ktorých vás môže do poistenia prijať bez výhrad, zvýšiť poistné kvôli vyššiemu riziku, vylúčiť krytie niektorých rizík, obmedziť plnenie alebo vás do poistenia vôbec neprijať.
Vyplniť zdravotný dotazník poisťovne obvykle nežiadajú, ak ide o životné poistenie s nízkymi poistnými sumami alebo ak sa dojednáva výhradne úrazové poistenie.
Najčastejšie poisťovne požadujú informácie o vašej výške a váhe, ktoré sú potrebné na stanovenie BMI, liekoch, ktoré pravidelne užívate, vážnych chorobách a úrazoch, ktoré ste mali zvyčajne za posledných päť rokov, trvalých následkoch, chronických ochoreniach a podobne. Môžu sa tiež pýtať na ochorenia vašich rodičov, najmä v prípade poistenia vážnych chorôb.
Na otázky v zdravotnom dotazníku vždy odpovedajte úprimne a pravdivo.
Na celkové posúdenie vášho zdravotného stavu môže poisťovňa od vás žiadať aj lekárske správy a potvrdenia. Väčšinou sa tak deje, ak ste boli hospitalizovaní, dlhodobo sa liečite alebo pravidelne užívate lieky, najmä ak ide o:
- vysoký krvný tlak, zvýšenú hladinu krvných tukov,
- ochorenia pečene, pankreasu, lymfatických uzlín,
- ochorenia srdca, krvi, obličiek,
- cukrovku, infekčné ochorenia,
- epilepsiu a úrazy hlavy,
- ochorenia dýchacích ciest, astmu,
- ochorenia pohlavných a zažívacích orgánov.
Úplné a pravdivé vyplnenie zdravotného dotazníka neznamená automaticky vyššie riziko alebo odmietnutie poistenia. Práve naopak, chráni vás pred prípadným zamietnutím poistného plnenia.
Poisťovne majú právo v prípade nepravdivých alebo neúplných údajov nevyplatiť poistné plnenie alebo ho znížiť či inak obmedziť.
Poistné plnenie nemusí byť automaticky vyplatené, ak sa poistná udalosť má súvislosť s ochoreniami, úrazmi alebo trvalými následkami, ktoré ste mali ešte pred uzatvorením poistenia, a to aj vtedy, ak ste ich uviedli v zdravotnom dotazníku. Preto si vopred vždy prečítajte výluky z poistného plnenia, aby vás neskôr nič neprekvapilo.
Ak počas trvania poistenia dôjde k poistnej udalosti, poisťovňa bude skúmať váš zdravotný stav v čase jej vzniku. Porovná ho s údajmi zo zdravotného dotazníka a vaším zdravotným stavom pred uzatvorením poistenia. Na základe týchto informácií a v súlade s poistnými podmienkami rozhodne o výške poistného plnenia.
Prajem vám pekný deň a život v istote.
Článok bol aktualizovaný 1.2.2025.
Dobrý deň, chcela by som sa opýtať, ak sa nám stalo, že dotazník, čo sa týka zdravia bol vyplnení nepravdivo – /zodpovednosť pred nami priznala pani, kt. robila to poistenie až po rozhovore s ňou, že celý prípad dáme prešetriť súdom a niekto za to bude na súde zodpovedný/, aké dôsledky je možné z toho vyvodiť? Problém nastal vtedy, keď nám mali vyplatiť poistnú udalosť a miesto toho nás obvinili z klamstva a podvodu, že keď sme uzatvárali zmluvu, už bol chorý, čo sa „zamlčalo“. A pani likvidátorka nám povedala asi toľko, že takéto podvody sa zistia až pri poistných udalostiach, od podpisu zmluvy ubehli dva roky, takže dva roky sme platili do luftu 50eur mesačne. Kde a na koho sa obrátiť s takýmto problémom. Je možné, alebo má moc pani, kt. uzatvorila s nami zmluvu o napravenie chyby, hlavne čo sa týka plnenia? A je možnosť „náš“ dotazník uviesť na pravú mieru a očistiť naše meno v poisťovni? Ďakujem za každú radu a pomoc.
Pani Daniela, v prvom rade mi dovoľte vyjadriť ľútosť nad tým čo som vám stalo. Na všetky otázky zdravotného dotazníka je klient povinný zodpovedať úplne a pravdivo. Zodpovednosť za ne nesie klient čo potvrdí aj svojim podpisom na poistnej zmluve. Na základe zdravotného dotazníka vyhodnotí poisťovňa riziko. Až potom rozhodne, či klienta do poistenia príjme a za akých podmienok, alebo vylúči z poistenia.
V tejto chvíli najlepším riešením je dohodnúť sa so samotnou poisťovňou. Obráťte sa na ňu listom. Opíšte situáciu, ktorá bola v čase uzatvorenia vašej poistnej zmluvy a doplňte informácie o aktuálnom zdravotnom stave, ktoré v zdravotnom dotazníku chýbajú. Požiadajte životnú poisťovňu o opätovné prehodnotenie poistného rizika. Je to podobný postup, ako keby ste na vašej zmluve niečo dopoisťovali, alebo navyšovali poistné sumy. Na základe týchto informácii sa môže poisťovňa rozhodnúť či bude v poistení pokračovať a za akých podmienok.
Podobný postup by som zvolil aj v prípade poistného plnenia. Opäť listom sa obráťte na poisťovňu, opíšte stav v čase dojednania poistnej zmluvy a požiadajte ju o opätovné prehodnotenie poistného plnenia. Každá poisťovňa má zo zákona právo v prípade neúplných, alebo nepravdivých informácií uvedených v zdravotnom dotazníku, poistné plnenie nevyplatiť alebo vyplatiť len čiastočne.
Žiaľ nie som právnik a tak neviem posúdiť, aké šance máte v prípade, že sa obrátite na súd. Súdne konanie by som však využil ako posledné riešenie.
Prajem vám život v istote.
Rastislav Mažár
Odborný poradca pre životné poistenie
Chcem porosit o radu.Ale osem rokov som mala zivotnu poistku-futura plus, v kooperative s vylukou chrbtice.pred mesiacom som zmenila produkt a dala som si inu variant-kapital.Nakolko mam problemy s klbamy,čo je uvedene aj v dokumentoch pre poistovnu ,takze vyluku na to nemam.No vsimla som si ze je tam pripoistenie a to trvale nasledky urazu a cas nevyhnutneho liecenia urazu. Ja som nadalej poistena v kooperative akurat som zmenila produkt. Ale je my cudne preco urazu ?Ja som ratala ze aj ked sa my zhorši zdravotny stav ze aj to sa tam rata.ako to vlastne je?Nieje to len urazova poistka?
Dobrý deň pani Daniela,
som veľmi rád, že sa pýtate a chcete mať jasno v poistnom plnení. Produkt Variant Kapitál je kapitálové životné poistenie pre prípad smrti alebo dožitia. Trvalé následky úrazu a čas nevyhnutného liečenia úrazu sú úrazovými pripoisteniami. Podľa toho čo píšete môže plnenie zo strany poisťovne nastať v týchto prípadoch:
1) Ak nastane úraz, ktorý sa bude liečiť aspoň 15 dní, poisťovňa vyplatí príslušné percento z poistnej sumy podľa závažnosti úrazu podľa oceňovacích tabuliek.
2) Ak úraz spôsobí trvalé následky, poisťovňa vyplatí príslušné percento z poistnej sumy podľa závažnosti trvalých následkov úrazu podľa oceňovacích tabuliek obvykle rok po úraze (ustálení trvalých následkov).
3) Ak nastane akákoľvek smrť vyplatí poisťovňa oprávneným osobám (pozostalým) dojednanú poistnú sumu plus zhodnotenie.
4) Ak nastane dožitie sa konci poistenia (poistnej doby) vyplatí poistenej osobe dojednanú sumu plus zhodnotenie.
To znamená, že ak sa váš zdravotný stav zhorší a vy sa dostanete do nemocnice, prípadne na operáciu, v takomto prípade poisťovňa vám nebude nič plniť, pretože nemáte dojednané príslušné poistenie. Mohlo by vám pomôcť poistenie denného odškodného za nevyhnutný liečebný pobyt v nemocnici v dôsledku choroby alebo úrazu, poistenie odškodného za chirurgický zákrok a prípadne ak pracujete aj poistenie dennej dávky v prípade dočasnej práceneschopnosti.
Prajem pekný deň a život v istote.
Rastislav Mažár
Odborný poradca pre životné poistenie
Dobrý deň,
Chcem sa spýtať či je pre poisťovňu najdôležitejšie kedy bola nejaká choroba po prvýkrát diagnostikovaná, alebo to ako dlho sa vyvíja. Uvediem príklad osoba trpí hypertenziou, zatiaľ nenavštívila lekára, uzavrie životné poistenie a za pol roka navštívi lekára ktorý tejto osobe diagnostikuje II stupeň hypertenzie, teda je jasné, že osoba chorobou trpela už pred uzavretím poistnej zmluvy pričom prizná, že príznaky pociťovala už napríklad 2 roky spätne. Bude takejto osobe zaplatené napr. za hospitalizáciu z dôvodu hypertenzie? Ďakujem