Dobrý deň, potrebujem poradiť ako postupovať. Syn mal úraz v škole, ktorý stihol už aj ukončiť. V škole nás neustále odbýjajú s tým, že úrazov bolo veľa a poisťovňa im nevyplatila dostatok finančných prostriedkov. Problém vraj riešia, ale keď ich prosím o nejaké to písomne vyjadrenie, vždy ma odbijú. Viete mi prosím poradiť ako postupovať? Ďakujem.
Ak máte pocit, že škola nepostupuje transparentne pri vyriešení a odškodnení úrazu vášho syna, môžete postupovať nasledovne:
1) Žiadosť o písomné potvrdenie
Keďže osobná komunikácia so školou vášho syna neprebieha podľa vašich predstáv, požiadajte školu písomne, najlepšie doporučeným listom, aby vám potvrdila aktuálny stav riešenia úrazu.
Zamerajte sa na informácie ako sú:
- Kedy a do ktorej poisťovne bola nahlásená poistná udalosť.
- Pod akým číslom je zaevidovaná v poisťovni.
- Či poisťovňa požaduje alebo požadovala doplniť ďalšie dokumenty alebo lekárske správy.
Hlásenie poistnej udalosti je prvý nevyhnutný krok k tomu, aby ste za úraz syna získali odškodné.
2) Kontaktujte poisťovňu
Keď budete poznať číslo, pod ktorým poisťovňa eviduje poistnú udalosť, a aj názov poisťovne, ktorá ju bude likvidovať, môžete sa informovať priamo v poisťovni o jej stave.
Zistite si najmä:
- Či majú všetky potrebné dokumenty a lekárske správy na riadne vybavenie poistnej udalosti bez zbytočných prieťahov.
- Kedy a kam budú posielať peniaze po ukončení likvidácie, pretože poistné plnenie by malo ísť priamo vám a nie cez školu ako sprostredkovateľa.
Je dôležité poznamenať, že poisťovne nemajú stanovený termín na likvidáciu poistných udalostí. Ak ide o jednoduché prípady a poisťovňa má všetky potrebné dokumenty, môže poistnú udalosť zlikvidovať už v priebehu niekoľkých dní či týždňov. Avšak čas likvidácie môže byť individuálny a niekedy sa predlžuje kvôli množstvu poistných udalostí.
Ak poisťovňa nestihne vybaviť poistnú udalosť do jedného mesiaca od jej nahlásenia, je povinná poskytnúť primeraný preddavok.
3) Ďalšie možné kroky
Váš ďalší postup bude závisieť od informácií, ktoré získate. Ak zistíte, že škola doteraz poistnú udalosť ani nehlásila, požiadajte ich, aby tak urobili bez zbytočného odkladu. Pokiaľ máte pocit, že škola nepostupuje podľa zákona alebo vnútorných smerníc, požiadajte školu o záznam o registrovanom školskom úraze. Tento záznam by mal obsahovať detaily okolo udalosti vrátane svedkov.
S týmto záznamom a vaším komentárom sa potom môžete obrátiť na orgán nadriadený škole alebo na Ministerstvo školstva SR. V prípade potreby zvážte aj konzultáciu s právnikom.
Ak bola poistná udalosť nahlásená, ale poisťovňa ju ešte nezlikvidovala, môžete sa pravidelne informovať o priebehu likvidácie.
Možno zistíte, že poistná udalosť už bola zlikvidovaná. V takom prípade sa informujte kedy a akým spôsobom ste boli o výsledku likvidácie informovaní. Poistné plnenie by mala poslať priamo vám ako poškodenému.
Dátum ukončenia likvidácie je dôležitý, pretože najneskôr do 15 dní od jej ukončenia musí poisťovňa vyplatiť poistné plnenie.
Ak máte ďalšie otázky, pokojne mi napíšte. Držím vám palce!
Prajem vám pekný deň a život v istote. 👍


Dobrý deň, syn mal úraz v škole. Mal viacnasobnu zlomeninu klucnej kosti liečenú operačne. Škola bola poistená, poisťovňa uznala 56 dní nevyhnutného liečenia. Vyplatila mu 118€, čo mi príde dosť málo. Má nárok na nejaké bolestné, alebo niečo podobné? Ďakujem
Áno, rodič má právo od školy žiadať tzv. bolestné, prípadne aj ďalšie náhrady, ak škola zlyhala v zabezpečení bezpečnosti a ochrany zdravia dieťaťa. Ak škola má uzatvorené poistenie zodpovednosti za škodu, bolestné vyplatí poisťovňa, ktorá posúdi aj mieru zavinenia školou a poškodeným žiakom. Podľa toho upraví výšku poistného plnenia, alebo nárok zamietne. Náhrada za bolesť sa poskytuje jednorazovo na základe bodového ohodnotenia lekárom, ktorý úraz liečil.
Ak by škola poistenie zodpovednosti nemala, musela by bolestné platiť z vlastných zdrojov.
Školy si však môžu dobrovoľne uzatvoriť aj skupinové úrazové poistenie. V prípade úrazu žiaka by bolo možné žiadať peniaze aj z úrazového poistenia aj poistenia zodpovednosti. Podľa toho čo popisujete, pravdepodobne ste získali plnenie len z úrazového poistenia.
Odporúčam vám, aby ste sa s reklamáciou obrátili priamo na poisťovňu, ktorá vám vyplatila plnenie. Požiadajte ju, aby vám vysvetlila, prečo je poistné plnenie tak nízke a z akého poistenia bolo plnené. Po získaní odpovede sa môžete lepšie rozhodnúť, ako budete ďalej pokračovať.